Monday 19 September 2011

LAWATAN KGKT SMKBS KE LANGKAWI PERMATA KEDAH

Seramai 33 orang ahli KGKT berserta keluarga masing-masing telah membuat lawatan ke Langkawi Permata Kedah pada 15 hb September hingga 18 hb September 2011 yang lalu. Cuti sempena Hari Malaysia telah dimanfaatkan untuk melancong ke pulau yang penuh dengan legenda Mahsuri tersebut. Ada dua jalan ke pulau ini, iaitu menaiki feri dari Kuala Perlis atau Kuala Kedah, dan menaiki pesawat dari Subang atau KLIA.

Feri Langkawi laju dan besar penuh dengan pelancong dalam dan luar negara





Cikgu Izzuddin dan anak-anak menanti giliran menaiki kereta kabel.



Para peserta lawatan telah berkesempatan menaiki kereta kabel yang terletak di Gunung Mat Chinchang. Menurut lagenda, terdapat dua makhluk halus yang berbalah ketika majlis perkahwinan anak mereka. Kononnya mereka disumpah oleh Sang Kelembai menyebabkan kedua-duanya bertukar menjadi gunung. Perjalanan ke puncak gunung mengambil masa 10-15 minit, cukup untuk menyebabkan degup jantung menjadi laju. Ini kerana ketinggian kereta kabel hingga ke puncak mencapai jarak 700 meter dari aras laut.

Kereta kabel hanya boleh menampung enam orang penumpang dalam satu masa



Melihat helang berdada putih dan kelabu menyambar makanan di air tenang

Selain itu, mereka juga telah mengunjungi produk pelancongan paling berharga di Langkawi iaitu Kilim Geoforest Park, iaitu Taman Hutan Dunia Langkawi yang mendapat pengiktirafan UNESCO. Hutan paya bakau berusia jutaan tahun ini mempunyai keunikan yang tersendiri. Antaranya menelusuri Gua Kelawar yang dihuni ribuan kelawar. Di samping itu, peserta ditunjukkan proses kejadian stalaktait dan stalakmait. Perjalanan menaiki bot yang boleh mengisi 10 penumpang cukup menggembirakan anak-anak yang baru merasai pengalaman tersebut.

Setiap penumpang diwajibkan memakai jaket keselamatan



Bentuk batuan di puncak seolah-olah penyu mendongak


Terpaku melihat ciptaan Allah; batu kapur berbentuk buaya, dinasor dan katak




Peserta lawatan terpegun melihat ikan pari besar yang jinak




Pasir Hitam, kononnya tempat sumpahan Ikan Duyung



izzuddin_ali@yahoo.com.my

No comments:

Post a Comment